La política de privacitat de Whatsapp: la importància de les nostres dades [Blanca Puig, d'Ètic Advocats]


  • Etiquetes: Whatsapp, Facebook, protecció de dades | Temps de lectura: 3 minuts

    dimarts, 6 setembre, 2016 - 16:30

    OPINIÓ | La majoria de vosaltres es deu haver assabentat del recent canvi en la política de privacitat de Whatsapp. És molt probable que molts no les hàgiu llegit, però segurament deveu saber que aquest canvi és degut al fet que, a partir d’ara, aquestes dades seran compartides amb Facebook.

    El primer que és important saber és que el comerç de dades és, en l’actualitat, un dels mercats més cotitzats que existeix. Cada cop que ens baixem una aplicació gratuïta, hem de saber que de gratuïta no té res, que el preu són les nostres dades. No ens llegim aquelles feixugues polítiques de privacitat però, normalment, ens expliquen que, donant el consentiment, l’app té accés als nostres contactes, les nostres fotografies i la nostra localització. Les nostres dades expliquen qui som, què ens agrada i què ens poden vendre, i per això tenen un gran valor.

    Molts de vosaltres pensareu que no sou personatges rellevants i que us resulta indiferent que algú tingui accés a la vostra informació. Bé, doncs les vostres dades són vostres i només hi haurien de tenir accés aquells a qui doneu consentiment, i sempre  amb coneixement de quines són les conseqüències d’aquests consentiments. Si les cedim a la lleugera, arribarà un dia on sortirem a qualsevol portal publicitari i rebrem spam i missatges publicitaris contínuament, a causa de la poca importància que vàrem donar a les nostres dades.

    Segons Whatsapp, la finalitat de la cessió de dades és millorar el servei. Sembla que la finalitat, però, i pensant malament, és tenir una base de dades a escala mundial i poder, un dia qualsevol, facilitar-les a les empreses per tal que ens puguin vendre aquells productes que sabran que ens interessen (i fer-nos un favor). A Espanya, i a Europa en general, tenim una regulació homogènia de protecció de dades, i certs límits al seu accés. Límits que no tenen empreses nord-americanes, per exemple.

    El que fa Whatsapp a Facebook és una cessió de dades i, per tant, és necessari el consentiment de l’usuari. És important, doncs, tal com recomana l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, llegir-se bé les finalitats d’aquesta cessió, que són bàsicament publicitàries. Per tant, podem optar per informar-nos bé i decidir que no volem que tingui lloc aquesta compartició. No obstant això, si ja hem donat el consentiment, podem revocar-lo, anant a la configuració de compte i desactivant l’opció de Compartir informació del compte.

    Segons Whatsapp, els avantatges seran evidents, ja que els comerços ens podran notificar per aquest mitjà de les nostres compres, descomptes, ofertes, etc. Sempre els usuaris serem els que decidirem, però no oblidem que les nostres dades ens pertanyen, i no ens podem ni imaginar com són de valuoses.

    Així doncs, no les faciliteu si no sabeu l’ús que se’n farà. I tingueu en compte també que, tant Whatsapp com Facebook, contínuament canvien les polítiques de privacitat, segons les seves necessitats.

    Blanca Puig
    Advocada i màster en Noves Tecnologies
    Ètic Advocats

    Afegeix un comentari

    Vols formar part de la nostra comunitat?

    Clica aquí!

    Registra't a connecTerrassa!

    Et mantindrem informat sobre el comerç de Terrassa i els professionals de la ciutat amb Notícies, Agenda, Sortejos, Promocions,...

    Prement el botó "Vull subscriure'm" acceptes les polítiques de privacitat